Monthly Archives: januari 2013

Tip: zeg geen welkom

Het komt veel voor, websites die hun bezoekers verwelkomen op de website. Dit is wellicht overgebleven uit de tijd voor internet dat bezoekers een fysieke winkel binnen kwamen gelopen en de verkoper hun begroette. Maar hoewel vriendelijk bedoelt, is een welkomstwoord op de website overbodig en heeft soms zelfs negatieve gevolgen.

De nadelen van een welkomstwoord op uw website:

  • Bezoekers beschouwen het als storend. Tegenwoordig willen mensen zo snel mogelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Een voorpagina wordt ook niet in zijn geheel gelezen, maar gescand. Een welkomstwoord kost de bezoeker tijd om te vinden wat hij zoekt
  • Je positie bij Google wordt vaak lager door het welkomstbericht.
  • Het is overbodige tekst. De bezoeker heeft geen welkomstwoord nodig om zich welkom te voelen op een site. Sterker, de bezoeker gaat er vanuit dat deze welkom is! Deze ruimte kan beter voor iets anders gebruikt worden.

Wat kan ik dan wel op mijn voorpagina plaatsen?

U kunt uw homepage beter gebruiken voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en om de bezoeker sneller duidelijk te maken waar uw website over gaat. Zoekmachines als Google vinden pagina’s door trefwoorden die op de voorpagina staan. Als u bijvoorbeeld schoenen verkoopt, komt u hoger in de zoekresultaten terecht als op de voorpagina ook de term ‘schoenen’ meermalen gebruikt wordt.

Ook moet het streven zijn om een bezoeker binnen 2 seconden duidelijk te maken wat uw website doet. Plaats dus een informatieve en verkopende tekst op uw voorpagina en gebruik hierbij zoektermen die uw doelgroep zal gebruiken. Een goede informatieve tekst schrijven vereist tijd. Maar meestal is de beste tekst het antwoord op de vraag: ‘Wat wilt u dat de bezoeker doet op/ vindt van uw website?’ Voor webwinkels is dit bijvoorbeeld” ‘Bekijk, bestel en geniet binnen 3 dagen van uw nieuwe schoenen!’

Extra truc: tekst in een groter format wordt hoger gewaardeerd in zoekopdrachten, zorg er daarom voor dat de titels ook trefwoorden bevatten.

En een flash-intro is nog erger

Nog steeds komt het veel voor: websites die een bewegend flashfilmpje op hun voorpagina zetten. Doe het niet! Ook een flash-intro heeft een negatief effect op je SEO en 80% van de bezoekers hebben een hekel aan deze filmpjes en klikken weg.

Meld u aan voor de Tips&Trucs. Elke twee weken in uw inbox. En ontvang meteen antwoord op de vraag: ‘Maakt uw website de 3 meest gemaakte fouten?’

Tip: Verbind uw website aan social media

Via ‘AddThis’ kunt u gemakkelijk uw social media implementeren op uw website. AddThis plaatst een button op uw website die linkt naar uw social media kanaal. Het gebruik ervan heeft bewezen bedrijven te ondersteunen in het krijgen en behouden van klanten. Met name het MKB profiteert van de komst van social media, veel bedrijven onderhouden naast hun eigen website dan ook meerdere social media kanalen.

Afhankelijk van uw doelstellingen kunt u bepalen welke social media passen bij uw bedrijf en hoe u deze kunt implementeren op uw website. Zo is Twitter een handige manier om korte teksten naar buiten te brengen, bieden Facebook en Google+ een platform voor actie en interactie met de klant en Pinterest en Instagram geven ruimte om uw product te visualiseren.

Gebruik Add-this om een button naar uw social media te maken

Via de gratis online service AddThis kunt u buttons op uw site plaatsen voor sociale interactie met uw klant. De buttons bevatten herkenbare logo’s die al op veel websites worden gebruikt. Wanneer de bezoeker op de button klikt, dan handelt AddThis verder alle sociale interactie af. U kunt zelf bepalen welke interactie dit is. Als u inlogt op www.addthis.com kunt u de code kopieren waarmee u de buttons op uw website te plaatst. U hoeft dus niets te downloaden.

Meld u aan voor de Tips&Trucs. Elke twee weken in uw inbox. En ontvang meteen antwoord op de vraag: ‘Maakt uw website de 3 meest gemaakte fouten?’