Monthly Archives: februari 2013

Ga goed van start met onze PrestaShop-cursus

 Tot 31 maart met €50,- korting!

PrestaShopCursus.nl is een initiatief van DataCT.nl om (startende) webwinkeliers snel en eenvoudig wegwijs te maken in PrestaShop. In deze drie uur durende cursus leert u in één avond de belangrijkste basisinstellingen om uw webshop op te starten en kunt u vragen stellen over uw PrestaShop-website.

Waarom PrestaShop

prestashop-logo-500x500PrestaShop is opensource software die veel gebruikt wordt door webwinkelhouders met een kleine tot gemiddeld grote webwinkel. Door de vele mogelijke extensies en eenvoudige opzet is PrestaShop gebruiksvriendelijke en lichte software. PrestaShop is daarmee uiterst geschikt voor de startende webwinkelhouder, maar dankzij de vele mogelijkheden ook voor snel groeiende webwinkels.

Wat biedt PrestaShopCursus.nl

  • Een introductiecursus voor iedereen die met PrestaShop werkt of wil leren werken
  • Binnen 3 uur kort en bondige instructies door de PrestaShop-experts van DataCT
  • Direct toepasbaar in de praktijk, geen kennis van HTML of programmeren nodig
  • Persoonlijke aandacht, kleine groepen tot maximaal 16 cursisten

Wanneer en waar vindt de cursus plaats?

De eerstvolgende PrestaShop introductiecursus vindt plaats op:

  • Vrijdag 3 Mei 2013 om 19:30 in TrainSpot te Utrecht

Kunt u helaas 3 mei niet bij de cursus aanwezig zijn? Blijf op de hoogte van nieuwe trainingen en vul rechts uw emailadres in.

Wat zijn de kosten?

De eenmalige kosten voor deze cursus bedragen €149,00
Vroegboekkorting: boek voor 31 maart en betaal slechts €99,00
Inbegrepen bij de prijs zijn:

  • Gebruik van een cursus PC + toegang eigen testwebshop (indien u geen eigen shop heeft)
  • Cursusboekje met een handig en duidelijk overzicht van de behandelde onderwerpen tijdens de training
  • Koffie of thee tijdens de pauze

Tip: in 3 stappen een snellere website

Een snelle website is belangrijk voor de bezoekerstevredenheid en bezoekersaantallen (Twinkle100, ‘Web Performance Study 2012’). Met de volgende stappen wordt de laadtijd van uw website versneld.

1. Verklein de afbeeldingen op uw website

Het kost bij grote afbeeldingen meer tijd om uw website te laden. Verklein daarom uw afbeeldingen waar mogelijk. Voor de optimale grootte van afbeeldingen moet een afweging gemaakt worden: Is het noodzakelijk dat mijn afbeeldingen groter zijn dan de weergave op mijn website?

Afbeeldingen die niet groter hoeven te zijn dan de weergave op de website: de header, uw logo, achtergrondafbeeldingen en afbeeldingen die niet direct te maken hebben met het te verkopen product.

Afbeeldingen die wel groter dan de weergave van de website moeten zijn: productafbeeldingen. Veel bezoekers willen graag hun product zo goed mogelijk bekijken voor aanschaf en het is daarom wenselijk als de bezoeker deze afbeeldingen kan vergroten.

Let naast afbeeldingen ook op gebruikte video’s. Net als bij afbeeldingen kost het een website meer tijd om grotere videobestanden te laden. Dit kunt u omzeilen door de video’s te streamen via YouTube. De schijfruimte komt dan op naam van YouTube en u hoeft enkel de link op uw website te plaatsen. Bijkomend voordeel hiervan is dat uw bedrijf ook vindbaar wordt via YouTube. Wat de conversie kan verhogen.

2. Verwijder overbodige applicaties

Applicaties als een klok, buienradar en bijvoorbeeld een termostaat zijn leuke toevoegingen, maar maken uw website ook trager. Wanneer een applicatie geen toegevoegde waarde heeft voor uw product is het waarschijnlijk beter deze te verwijderen.

Wanneer heeft een applicatie toegevoegde waarde? Beantwoord voor elke applicatie de volgende vragen:

  • Wat verwachten uw bezoekers te vinden op uw website?
  • Wat wilt u dat de bezoekers vinden op de website? (doel)
  • Ondersteunt de applicatie het doel van de website?
  • Is deze applicatie belangrijker dan een snellere website?
  • Is deze applicatie belangrijker dan een rustigere website?

Als u twee van de laatste drie vragen met ‘nee’ beantwoord, kunt u misschien de applicatie beter verwijderen. Let met name op de laatste vraag. Veel applicaties kunnen een website druk maken en een drukke website is onaantrekkelijk. Probeer uw website daarom zo rustig mogelijk te houden. Overweeg goed of de toevoeging van de applicatie niet ten koste gaat van een rustige weergave van uw website.

3. Maak uw homepage rustig

De homepage van een website heeft als voornaamste functie: de bezoeker verleiden. Te veel content maakt de pagina druk, wat weer niet aantrekkelijk is voor de bezoeker. Probeer eerlijk te kijken of er geen overbodige informatie op de homepage staat en bepaalde content niet beter elders op de site ondergebracht kan worden. Een ‘legere’ homepage verlaagt ook de laadtijd van uw website.

Wat kan vaak van uw homepage verwijdert worden:

  • overbodige applicaties (een klok, Google Maps)
  • flash-introductiefilmpjes
  • een welkomswoord (zie ook de Tip: zeg geen welkom)
  • overbodige tekst. Op de homepage is het enkel belangrijk dat de bezoeker snel weet wat uw website doet en dat de bezoeker verleidt wordt. Vaak kan de helft van de tekst op een voorpagina probleemloos verwijdert worden.

Waarom is een snelle website belangrijk?

Elke seconde laadtijd van uw website kan u 7% van uw bezoekers kosten (Twinkle100, ‘Web Performance Study 2012’). Kan uw website sneller? Overweeg dan DataCT Professional voor een 60% snellere website.

Uitbreiding van stap 3: waarom is een aantrekkelijke homepage belangrijk?

Veel websites geven op de homepage meteen alle productinformatie weer, informatie dat op dit punt overbodig is. Op de homepage is het de taak om de bezoeker aan te trekken, om deze later te verleiden. Beantwoord op de homepage de volgende vraag:

  • Waarom is uw product te beste?
  • Wat maakt dit product uniek?
  • Waarom moet de bezoeker dit product nu kopen en niet later?

De eerste indruk is het stadium van ‘Aantrekken’. Na het aantrekken volgen nog drie stadia om de bezoeker te verleiden tot een aankoop:

  • Attention (aantrekken) – hoe zorgt ik dat de bezoeker naar mijn product kijkt?
  • Interest (interesseren) – hoe zorg ik dat de bezoeker mijn product interessant vind?
  • Desire (verlangen) – hoe zorgt ik dat de bezoeker mijn product wilt hebben?
  • Action (actie) – hoe zorg ik dat de bezoeker het product (direct) gaat kopen?

Dit heet ook wel de AIDA-methode. Deze methode wordt veel gebruikt door marketeers en in promotionele teksten.

Tip: loop geen enkele bezoeker mis

link meerdere domeinnamen naar uw website

Iemand typt uw bedrijfsnaam in de zoekmachine, maar komt uiteindelijk nooit op uw website terecht. Hoe dit kan? Doordat een concurrent of ander bedrijf een website met bijna dezelfde domeinnaam heeft, maar met een extensie zoals .eu of .com.

Voorkom dat de concurrent meelift op uw naamsbekendheid

Een domeinnaam bestaat uit een (meestal bedrijfs-)naam en een extensie; zoals bijvoorbeeld .nl; .com of .eu.
Een concurrent kan op uw succes meeliften door een domeinnaam te kopen die lijkt op uw domeinnaam, maar die de extensie ‘.eu’ of ‘.com’ heeft. Een mogelijke bezoeker komt op de verkeerde site terecht en u bent uw klant kwijt. Uw naamsbekendheid wordt op deze manier gebruikt door uw concurrent, en uw waardevolle marketing wordt teniet gedaan.

Oplossing: claim meerdere toevoegingen op uw domeinnaam

Door uw domeinnaam met meerdere toevoegingen te claimen kan de concurrent deze niet in handen krijgen. En u kunt al deze domeinnamen linken naar uw website. Zo loopt u niet onnodig bezoekers mis. Domeinnamen kosten weinig, deze laten linken naar uw website is gratis en u hoeft deze slechts eenmaal door te linken naar uw website; weinig werk en een lage investering met hoog rendement.

Een eu-domeinnaam kost nu bij DataCT slechts €1,-
Deze actie is geldig tot 31 maart 2013. Controleer of uw domeinnaam nog beschikbaar is.

Als u inlogt in de customer portal kunt u eenvoudig een domeinnaam toevoegen aan uw huidige bestelling. Hoe koppel ik vervolgens domeinnamen aan mijn website?

Lees hier bijvoorbeeld hoe de Nationale Vacaturebank zich schuldig maakt aan het wegkapen van bezoekers van de concurrent door strategische domeinnamen.

Bedankt voor de pantoffelklompen

Dank u wel Chris Veerman van Veerman Tuingereedschapwinkel voor uw positieve feedback en ook voor de pantoffelklompen. Zoals u ziet worden ze met veel plezier gedragen door Jochem en Rebecca.