Monthly Archives: maart 2014

vTiger vraag en antwoord

vTiger CRM is zowel een opensource als een betaalde oplossing voor het beheren van klant contactgegevens en online marketing. Om de voordelen van deze software inzichtelijk voor u te maken, hebben we een vTiger vraag en antwoord gehouden met onze vTiger expert.

V: Wat zijn de belangrijkste features van vTiger?

A: vTiger biedt zeer veel features met de huidige versie 6.0.0. De belangrijkste features zijn de volgende:

  • Contact en klantgegevens beheer
  • Beheren van leads
  • Klantensupport
  • Marketing campagne management
  • Mailings versturen
  • Inventaris beheren
  • Calender beheren
  • E-mail en extensie integratie
  • Rapportage en marketing statistieken
  • Beveiligingsbeheer
  • Productaanpassingen
V: Hoevel kost vTiger?

A: vTiger hosting op het DataCT Professional platform is al beschikbaar vanaf €7,35 per maand. Dit is inclusief telefonische support van DataCT en hiermee krijgt u toegang tot de opensource versie van vTiger.

V: Wie zijn typische gebruikers van vTiger?

A: vTiger wordt onder andere gebruikt door de volgende gebruikersgroepen:
Freelancers en ZZPers en MKB, maar ook grotere bedrijven, NGO’s en administratie kantoren.

V: In welke taal is vTiger beschikbaar?

A: Bij hosting van DataCT wordt standaard een Nederlandse versie voor u geinstalleerd, maar het is ook mogelijk om Engels te kiezen of een van de andere ondersteunde talen.

V: Werkt vTiger op mobiele apparaten?

A: VTiger is een webapplicatie en is dus beschikbaar vanaf alle apparaten met een browser. Er is voor vTiger echter ook een app beschikbaar op de iPad, iPhone en voor Android apparaten via de Google Play store.

V: Met welke software kan vTiger samenwerken?

A: VTiger werkt via extensies samen met MailChimp voor mailingcampagnes, of met Magento voor product- en relatie beheer. Omdat vTiger open source software is zijn er ook andere mogelijkheden te ontwikkelen.

V: Wat voor ondersteuning kan ik verwachten op vTiger?

Met het DataCT professional platform bieden we technische support via telefoon, chat en e-mail, maar geen inhoudelijke support. Dit betekend dat we technische vragen voor u oplossen, maar dat er geen support wordt gegeven op hoe u de software moet gebruiken.

Een blog toevoegen aan uw webshop: de voordelen op een rijtje

Steeds vaker zien wij combinaties van een webshop met daaraan een blog gekoppeld. Maar wat is precies de toegevoegde waarde? In deze blogpost gaan we in op de voordelen van een blog toevoegen aan een webshop, de onderwerpen waarover u zou kunnen bloggen en de technische aspecten en installatie van een blog op uw bestaande webshop.

De voordelen van een blog op een rijtje

Er kleven een aantal voordelen aan de toevoeging van een blog aan uw site. Een blog kan helpen bij het aantrekken van meer bezoekers, bij cross-selling en een blog biedt een betere bezoekerservaring. Wanneer u een blog met meerdere artikelen online heeft staan, zal deze vroeg of laat worden geindexeerd door een zoekmachine. Hoe meer informatie er op uw site te vinden is, hoe meer zoekresultaten naar uw site zullen verwijzen.
In een blog kunt u ook producten aanprijzen uit uw eigen shop. Een overtuigend artikel met daarin de voordelen van een product, gecombineerd met een online bestelmogelijkheid, is natuurlijk ijzersterke promotie voor producten in uw shop. Zo kunt u een blog ook gebruiken voor cross-selling, ter voorbeeld: u kunt een hele outfit aanprijzen, in plaats van een kledingstuk. Een hele maaltijd promoten in plaats van een ingredient. Of een arrangement aanbieden, in plaats van een vliegticket.
Daarnaast biedt een blog ook de mogelijkheid om in gesprek te gaan met uw bezoekers. Zij kunnen reageren op uw blog posts, zonder dat uw webshop daar onoverzichtelijk van wordt. U werkt op die manier persoonlijk aan klantenbinding en biedt uw bezoekers daarnaast ook een interactieve gebruikerservaring.

Onderwerpen om over te bloggen

Het lijkt misschien lastig om te bloggen over de artikelen in uw webshop, maar niets is minder waar. U kunt bijvoorbeeld reviews schrijven over producten in uw shop en cross-selling promotie opzetten, maar u kunt ook ingaan op de trends en ontwikkellingen in de markt waarin uw webshop actief is. Denk bijvoorbeeld aan fashiontrends, technologische ontwikkelingen of andere marktontwikkelingen gerelateerd aan uw shop. U kunt uw blog ook vullen met uw eigen ervaringen met producten. Op die manier kunt u uw merknaam versterken en meer mensen bereiken.

Hoe installeert u een WordPress blog? Het antwoord in vijf stappen

Hieronder beschrijven we de technische stappen die u moet ondernemen om een blog toe te voegen aan uw bestaande webshop.

1. Ga in MySMT het tabblad MySQL en kies voor ‘Databases’, vul een unieke naam in en kies voor ‘Opslaan’. Ga naar het tabblad ‘MySQL gebruikers’ kies de gebruikersnaam van uw webshop en koppel deze aan de nieuwe database (onderaan). Kies voor ‘Opslaan’.

2. Ga naar het tabblad ‘Domeinnamen’ > ‘Nieuwe domeinnaam’ en voer daar in ‘blog.uwdomein.nl’.

3. Ga naar het tabblad ‘Webdirectories’ > ‘Nieuwe webdirectory’ en maak een webdirectory aan met een unieke naam.

4. Ga naar het tabblad ‘Alle Webdirectories’ en klik op de directory die u heeft aangemaakt. Kies in het dropdown menu achter Beschikbare domeinnamen voor ‘blog.uwdomein.nl’

5. Ga naar het tabblad ‘Webdirectories’, klik op de webdirectory van uw blog, ga naar ‘Opensource Pakketten’, kies voor ‘WordPress Blog’, selecteer onderaan de ‘Database gebruiker’ en ‘Database naam’ en klik op ‘Installeer’.

Vervolgens kun u in de admin omgeving van uw webshop een menu item aanmaken met een link naar blog.uwdomein.nl. U kunt dit ook in uw blog doen onder weergave > menu.

PrestaShop updaten naar versie 1.6

In deze blogpost leggen we uit hoe u een bestaande PrestaShop veilig kunt upgraden naar de laatste versie 1.6. Versie 1.6 biedt u een aantal nieuwe features, waaronder een responsieve admin omgeving. Hierdoor kunt u ook vanaf een ipad of smartphone uw shop beheren. Lees hier alle voordelen van PrestaShop 1.6. We doorlopen hier de drie stappen om uw bestaande installatie te upgraden: het maken van een testinstallatie, het kopiëren van de site en het installeren van PrestaShop 1.6. Let op! Hoewel wij de werkwijze in deze handleiding uitvoerig getest hebben, is dit upgrade proces volledig op uw eigen risico.

Een testinstallatie maken

Stap 1. Om er zeker van te zijn dat uw shop vlekkeloos kan upgraden naar de volgende versie, dient u eerst een testaccount aan te maken. Deze installatie wordt geplaatst in een nieuwe webdirectory. Via MySMT > Webdirectories > Nieuwe webdirectory kunt u een nieuwe webdirectory aanmaken. Geef de webdirectory een logische naam (met kleine letters, zoals ‘<uwsitenaam>16’) en kies voor Opslaan (afbeelding 1). Let op dat u per webdirectory 500MB schijfruimte dient af te nemen. Komt u ruimte te kort? Dan kunt u daarvoor hier inloggen en via ‘Uw bestellingen’ uw hosting pakket upgraden.

Afbeelding 1: Nieuwe webdirectory

Afbeelding 1: Nieuwe webdirectory

Stap 2. Maak nu met het programma FileZilla een verbinding via FTP. Zorg er voor dat uw FTP account toegang heeft tot de root map van uw server. Dit is mogelijk via MySMT > FTP > ‘accountaam’ > / (root). Wanneer u bent ingelogt op de FTP via FileZilla, selecteer dan in het venster rechtsboven de map van uw webwinkel. Selecteer in het venster linksboven een lege map op uw eigen computer. Selecteer daarna alle bestanden in het venster rechtsonder. Sleep vervolgens met de linkermuisknop de blauwe selectie naar het venster linksonder. Navigeer in het venster rechtsboven naar de ‘<uwsitenaam>16’ directory. Selecteer vervolgens in het venster linksonder alle bestanden en sleep die naar het venster rechtsonder (afbeelding 2).

Afbeelding 2: Bestanden kopiëren

Afbeelding 2: Bestanden kopiëren

Stap 3. Ga nu naar MySMT > MySQL > Databases en vul bij ‘Database naam een naam in voor een tijdelijke database, zoals presta16db. Kies ‘Opslaan’. Ga naar MySQL gebruikers, kies voor de database gebruikersnaam van uw huidige PrestaShop installatie, selecteer de tijdelijke database en klik op ‘Opslaan(afbeelding 3). Ga naar Logingegevens > ‘<uwsitenaam>16’ en open daarna een nieuw tabblad in uw browser.

Afbeelding 3: Nieuwe database aanmaken

Afbeelding 3: Nieuwe database aanmaken

Stap 4. Navigeer in het nieuwe tabblad naar http://www.uwdomeinnaam.nl/mysqladmin. U kunt hier inloggen met de MySQL inloggegevens van uw bestaande webshop. Deze inloggegevens kunt u terugvinden in het openstaande tabblad van MySMT. Ga vervolgens naar Operations’ en vul onder ‘Copy database to:’ de naam van de tijdelijke database in. Vink ‘CREATE DATABASE before copying’ uit en klik op ‘Go’ (afbeelding 4).

Afbeelding 4: Database kopiëren

Afbeelding 4: Database kopiëren

Stap 5. De laatste stap om uw testomgeving te installeren is om de configuratie van prestashop aan te passen. U navigeert hiervoor naar de locatie op uw eigen computer (met explorer of finder) die u in stap 2 heeft gekozen om een kopie van uw site naar uw eigen systeem te kopiëren (de lege map in het venster linksboven). Ga nu naar config > settings.inc.php en open deze met notepad, textedit of gedit. Vul achter ‘_DB_SERVER_’ de host in. Vul achter ‘_DB_NAME_’ de (tijdelijke) databasenaam in. Vul achter ‘_DB_USER_’ de gebruikersnaam in. En achter ‘_DB_PASSWD_’ het bijbehorende wachtwoord. U kunt deze waarden terugvinden via Logingegevens in MySMT. Gebruik de gegevens van de database die u in stap 3 heeft aangemaakt. Zorg er ook voor dat de waarden die u invoerd tussen ‘enkele aanhalingstekens’ staan (afbeelding 5). Sla het bestand settings.inc.php op en kopieer dit naar de config map in de tijdelijke webdirectory (let hier goed op!) op de server via de FTP. Kies voor ‘overwrite‘. Log als laatste in op de admin omgeving via http://www.tijdelijkdomeinvanuwwebdirectory.nl/shopadmin en pas via het menu Voorkeuren > SEO en URL’s de winkel domeinnaam en de SSL domeinnaam van uw shop aan naar de tijdelijke domeinnaam.

Afbeelding 5: Settings.inc.php aanpassen

Afbeelding 5: Settings.inc.php aanpassen

Wanneer u stap 1 t/m 5 succesvol heeft doorlopen, dan komt u via de tijdelijke domeinnaam bij een volledig geisoleerde kopie van uw webshop. Indien u dit wenst kunt u ook een wachtwoord instellen voor deze testinstallatie. Ga dan naar MySMT > Webdirectories > ‘<uwsitenaam>16‘ > mappen > / (root) en vul een gebruikersnaam en wachtwoord in. Kies voor Opslaan. Is er toch iets mis gegaan? Plaats dan een automatische back-up terug.

De upgrade-module installeren

Log in op de admin omgeving van uw tijdelijke PrestaShop kopie. Kies vervolgens voor ‘Module & Thema catalogus’ en zoek hier naar ‘autoupgrade’. Een nieuw tabblad of venster opent, waarin u moet inloggen met uw prestashop account. Heeft u die nog niet, maak dan een account aan en open de link in de bevestigings e-mail. Zoek nogmaals naar de autoupgrade module en kies ditmaal voor download.
Ga nu terug naar de admin omgeving van uw tijdelijke PrestaShop. Kies voor ‘modules’, en kies rechtsboven voor ‘Voeg een module toe’. Zoek nu linksboven op ‘upgrade’ en klik achter de ‘1-click Upgrade’ module op Install. Hierna komt u in de 1-click upgrade omgeving (afbeelding 6) terecht.
Zorg er voor dat in ‘The pre-Upgrade checklist’ achter alle eigenschappen groene vinkjes staan. Kies vervolgens voor ‘Upgrade PrestaShop now!’. Na het aanmaken van een backup en het bijwerken van de bestanden is de PrestaShop geupdate. U kunt nu opnieuw inloggen om gebruik te maken van de vernieuwde functionaliteiten. U kunt via Voorkeuren > Onderhoud uw tijdelijke webshop weer online zetten.

Afbeelding 6: De PrestaShop upgrade module

Afbeelding 6: De PrestaShop upgrade module

De tijdelijke installatie testen

Een volgende stap is om te bekijken of uw geupdate PrestaShop naar behoren functioneert. Dit is immers belangrijk wanneer u de upgrade ook wil uitvoeren op uw echte site. Voer een betaling uit, plaats nieuwe producten, maak een nieuwe catagorie aan en bekijk of de opmaak van uw site nog goed is. U kunt ook testen met meerdere browsers en devices om er zeker van te zijn dat iedereen uw site naar behoren kan bekijken. Wanneer u aanpassingen doet om bepaalde modules of opmaak te corrigeren, houdt dit dan bij op een lijst.

PrestaShop updaten naar versie 1.6

Pas wanneer u er absoluut zeker van bent dat uw testomgeving naar behoren functioneerd met de nieuwe update, dan kunt u de upgrade module toepassen op uw bestaande shop. U kunt de lijst met bewerkingen dan gebruiken om de volledige update van uw echte shop sneller te kunnen toepassen. U kunt natuurlijk ook de domeinnaam aanpassen in de admin omgeving van de tijdelijke Prestashop omgeving en in MySMT de domeinnaam koppelen aan de ‘<uwnaam>16′ directory. Vergeet dan niet een eventueel wachtwoord te verwijderen.

Wilt u gebruik maken van de nieuwe PrestaShop? Dat is eenvoudig en snel met de hosting van DataCT. Maak daarom gebruik van onze aktie: u krijgt 16% korting op uw Professional Hosting en PrestaShop 1.6 wordt automatisch voor u geinstalleerd wanneer u daarvoor een nieuwe bestelling plaatst met aktiecode PRESTA16.

De Online promotiekanalen voor webshops

Sterke promotie voor uw webshop is essentieel om voldoende bezoekers aan te trekken. Met veel bezoekers bent u immers verzekerd van een succesvolle shop. Daarom zetten wij de meest gangbare promotiekanalen voor webshops op een rijtje. Zo kunt u zelf aan de slag om zo veel mogelijk bezoekers aan te trekken en om van uw webshop een succes te maken.

Zoekmachine optimalisatie

Veel bezoekers gebruiken een zoekmachine om pagina’s op internet te vinden. Uw site wordt dus vaak gevonden via deze zoekmachine’s. De meest populaire zoekmachine is vooralsnog Google. Daarom is het belangrijk om uw site zo in te richten, dat Google optimaal naar uw site kan doorverwijzen. Door dit te doen zullen ook andere zoekmachine’s zoals Bing of Ask.com uw site beter interpreteren. Zoekmachine optimalisatie (SEO) doet u door logische sleutelwoorden toe te kennen aan uw site en door hier uw content en uw producten op te richten. Er zijn daarnaast veel andere SEO trucs terug te vinden op internet.

YouTube

Door product video’s en reviews op YouTube te plaatsen kunt u bezoekers aantrekken die al op voorhand geinteresseerd zijn in de producten die u aanbiedt. U ontwikkeld daarnaast een meer persoonlijke band met uw klanten en YouTube geeft u de mogelijkheid om een eerlijk en gericht advies te geven over de producten in uw webshop. Vergeet bij YouTube promotie niet om een link naar uw site te plaatsen in de omschrijving van de video.

Zoekmachine advertenties

Een andere mogelijkheid om bezoekers aan te trekken is via advertenties op zoekmachines. Google AdWords is een van de meest populaire oplossingen hiervoor en serveert uw website aan bezoekers die door u opgegeven sleutelwoorden invoeren in de zoekmachine. Uw site komt met AdWords in een oranje kader bovenaan de resultaten te staan en wanneer deze wordt aangeklikt betaald u een door u bepaald bedrag (de CPC of Cost Per Click). Wanneer u op populaire zoektermen adverteerd zal dit bedrag hoger uitvallen. AdWords biedt echter geavanceerde mogelijkheden om kosten te beheersen. U kunt bovendien 75 euro extra advertentietegoed opvragen bij bestedeing van 25 euro om te experimenteren met AdWords.

Internetfora

Hoewel niet alle onderwerpen frequent de revu passeren op internetfora, is dit promotiekanaal een kans bij uitstek om meer bezoekers te trekken. Wanneer u op zoek gaat naar fora die aansluiten bij uw producten of diensten, bent u verzekerd van een directe lijn naar uw potentiele klanten. Een belangrijk aspect van internetfora is dat u actief meedoet aan de discussie. Wanneer u enkel registreerd om te spammen zal dit vooral een negatief effect hebben.

Online advertentie- en veilingsites

Websites zoals marktplaats, ebay en speurders worden druk bezocht door mensen met de intentie om iets te kopen. Het plaatsen van advertenties op deze sites kan u extra bezoekers opleveren die op voorhand geinteresseerd zullen zijn in de producten die u aanbiedt.

Linkbuilding en blogs

Een andere mogelijkheid is om relaties aan te gaan met bloggers. Middels sponsoring kunt u bloggers producten laten beoordelen of links naar uw webshop laten plaatsen. Belangrijk is wel dat de blogs die u in arm neemt voldoende actief zijn. Wanneer een blogger een solide groep bezoekers heeft naar de site, kunt u meeliften op dit succes. Veel blogs hebben een contact mogelijkheid waarmee u de blogger kunt benaderen. U kunt natuurlijk ook uw eigen microblog opzetten op sociale media.

Om meer inzicht te krijgen in het verkeer op uw site, kunt u gebruik maken van Google Analytics of opensource oplossingen zoals Piwik. U kunt gebruik maken van plugins of modules om Google Analytics te integreren in uw webshop of in een ander opensource CMS.

De beste Webshop software op een rijtje

Steeds meer mensen zijn succesvol met hun webshop. Naast het zoeken naar die ene onbediende nichemarkt, is ook de software die u kiest voor uw webshop een belangrijke factor voor succes. Daarom hebben wij voor u de meest populaire opensource webshop software vergeleken: WordPress met WooCommerce, PrestaShop, OpenCart en Magento. Deze webshops onderscheiden zich op product beheer, het gemak om de shop aan te passen en mogelijkheden voor schaalbaarheid en groei.

WordPress WooCommerce

Wellicht de meest eenvoudige methode om een product aan te bieden op internet is via WooCommerce. Door installatie van deze plugin op uw bestaande blog, wordt het mogelijk om producten, een winkelwagen en een kassa toe te voegen. Het is echter lastig om een groot aantal producten te beheren via deze plugin. Wanneer u meer dan ca. 50 producten aanbiedt, kunnen zowel u als uw klanten snel het overzicht verliezen. U kunt daarnaast wel erg veel gratis thema’s downloaden en doordat u voortbouwt op WordPress kunt u bezoekers aantrekken via uw blog. WordPress kent daarnaast ook duizenden plugins voor andere functionaliteit. Wanneer u uw webshop echter wil opschalen met meer producten, dan loopt u al snel tegen de beperkingen aan van deze software.

PrestaShop

Voor een volledige webshop die u zelf kunt beheren kunt u kiezen voor PrestaShop. De software bevat een uitgebreide beheerfunctie en de mogelijkheid om verschillende categorieen in te stellen. U kunt ook gebruik maken van geautomatiseerde upselling mogelijkheden. Met verschillende thema’s en modules kunt u daarnaast uw webshop uitbreiden en aanpassen. Deze thema’s kunt u installeren via het admin paneel. PrestaShop is een schaalbare oplossing voor webshops tot 10.000 producten. De limieten van deze software liggen voornamelijk in het toevoegen van extra typen content. Wanneer u bijvoorbeeld een blog of video’s wil toevoegen, wordt het gebruik van deze software complexer.

OpenCart

De opensource software OpenCart lijkt erg veel op PrestaShop qua mogelijkheden. De software is echter standaard minder uitgebreid, wat het overzicht ten goede komt. Een basis installatie OpenCart bevat alleen het productbeheer, een betaal- en winkelwagen functie en een contact pagina. Deze kunt u vervolgens uitbreiden met verschillende modules voor nieuwe functionaliteiten of met thema’s voor een ander uiterlijk. Het aanpassen van de site is gericht op mensen met een gedegen basiskennis in webontwikkeling, waar PrestaShop tracht dit automatisch te laten verlopen. De schaalbaarheid van OpenCart is vergelijkbaar met die van PrestaShop, door de opzet is het echter iets gemakkelijker om extra functionaliteiten toe te voegen, mits u deze kennis in huis heeft.

Magento

Magento is verreweg het meest uitgebreide pakket voor webshops. Voor professionele webshops biedt het pakket alle denkbare mogelijkheden. Dit maakt het wel lastiger om te starten met een Magento webshop. Magento biedt de mogelijkheid om meerder shops te beheren vanuit een installatie en er kunnen diverse koppelingen gemaakt worden tussen producten en klanten. Magento biedt dan ook een uitgebreid klantbeheer systeem. Vanwege de complexiteit, wordt webontwikkeling voor Magento veelal uitbesteed. Er is echter ook een grote hoeveelheid betaalde modules en thema’s beschikbaar. Wanneer u grote ambities heeft, is Magento bij uitstek het meest schaalbare opensource systeem.

De beste Webshop Software

Kleine webshops kunnen waarschijnlijk het beste uit de voeten met WordPress’ WooCommerce. Wanneer u een breed assortiment aanbiedt is PrestaShop een betere keuze. OpenCart biedt u vergelijkbare mogelijkheden als PrestaShop, maar richt zich meer op shop eigenaar met kennis van webontwikkeling. Wanneer u een grote webshop wil starten, is Magento verreweg de beste keuze. Met DataCT Professional hosting kunt u al deze pakketten automatisch laten installeren via MySMT. Zo kunt u zelf bekijken wat de verschillen zijn en bent u bovendien verzekerd van een stabiele en werkende installatie van de software voor uw webshop.