Google AdWords handleiding door DataCT

Google AdWords handleiding

Google AdWords is een advertentie systeem waarmee u tegen betaling bovenaan kunt staan in de zoekresultaten van Google. Ook kunt u adverteren op het advertentie netwerk van Google, waaronder op AdSense websites en op sites als Youtube. Met Google AdWords genereert u dus veel exposure voor uw bedrijf en website en wanneer u iets verkoopt via internet kunt u met dit platform ook uw omzet fors zien stijgen. Hieronder ziet u een voorbeeld van een Google AdWords advertentie.voorbeeld ad voor google adwords handleiding

Met behulp van deze blogpost, de Google AdWords handleiding van DataCT, kunt u een vliegende start maken met uw AdWords campagne. Daarnaast kunt u ook nog profiteren van een fikse korting.

Voordat u met de Google AdWords handleiding begint

Voordat u uw campagne begint, is het belangrijk dat uw website klaar is. Dat wil zeggen, de layout moet er zijn, producten zijn ingeladen, pagina’s en teksten zijn af, betaalsystemen en links werken, enzovoorts. Dit is essentieel, omdat uw bezoekers zullen afhaken wanneer zij zien dat uw website nog niet af is. U kunt natuurlijk wel altijd nog veranderingen doorvoeren, maar de basis moet er liggen en dit moet naar behoren functioneren.

In de blogpost website statistiek analyseren gaan we in op de methode van keyword mapping om landingspagina’s te maken voor uw website. Deze methode van keyword mapping kunt u gebruiken om een schema te ontwikkelen voor de verschillende keywords die relevant zijn voor de content van uw website. Als u ook gelijk een landingspagina maakt voor elk relevant keyword, dan kunt u uw advertenties weer koppelen aan deze landingspagina’s. Dit is de meest doeltreffende methode voor een online marketing campagne en zal de kwaliteit en het ‘doorklikratio’, twee indicatoren die Google hanteert ter beoordeling van uw campagne, ten goede komen.

Registreren bij Google AdWords

Na het aanmaken van de landingspagina’s, gaat u naar de Google AdWords pagina en logt u in met uw Google account. U komt terecht op de onderstaande pagina (afb. 1) met een instructievideo en een omschrijving van de vier stappen die u moet doorlopen:

  • Bepaal een advertentie budget
  • Maak uw advertenties
  • Selecteer uw keywords
  • Voer uw betaalgegevens in

Klik eerst op het tandwiel rechtsboven in uw scherm, kies voor account settings en stel in het volgende scherm de display language in op Dutch. Bevesitg de wijzigingen. Klik daarna op Campagnes, bekijk de video en klik vervolgens op Uw eerste campagne maken.

adwords1 google adwords handleiding

Afb. 1 Google AdWords startpagina

Uw eerste campagne maken

In deze blogpost hanteren we seizoensgebonden marketing. Dit betekend dat uw advertenties zich zullen aanpassen aan de seizoenen. Hoewel u vrij staat om een andere marketing strategie te gebruiken, biedt seizoensgebonden marketing het voordeel dat u altijd in zult spelen op de gemoedstoestand van het gros van uw bezoekers. Daarnaast is seizoensgebonden marketing een beproefde methode en niet heel erg complex. Hier leest u meer over seizoensgebonden marketing campagnes. Via het formulier zoals hieronder weergegeven kunt u een eerste AdWords campagne instellen (afb. 2). We doorlopen de verschillende instellingen voor een succesvolle start.

campagne google adwords handleiding

Afb 2. Het nieuwe AdWords campagne formulier

Vul onder Campagnenaam ‘Zomer 2014’ in en kies bij Type voor Alleen in het Zoeknetwerk. Omdat het hier om de eerste campagne gaat, selecteren we de optie Standaard. Onder Locaties kunt u een locatie opgeven, bijvoorbeeld Nederland of Benelux. Zorg er voor dat de locaties die u kiest aansluiten bij de taal van uw website en geef daarom onder Talen aan in welke talen uw site beschikbaar is. Kies onder Biedstrategie voor AdWords stelt mijn biedingen in om te helpen bij het maximaliseren van klikken in mijn doelbudget en stel uw budget in op het bedrag dat u wil uitgeven. Omdat we ons nog in een experimentele fase bevinden, kiezen we voor een budget van €3,- per dag (ca. €100,- per maand). Vink tot slot achter Sitelinks de optie Mijn advertenties uitbreiden met links naar delen van mijn site aan. Met deze laatste optie kunt u uw landingspagina’s koppelen. Voer de landingspagina’s van uw site in en maak uw eerste seizoenscampagne aan.

In het volgende scherm kunt u een advertentiegroep aanmaken (afb. 3). Het is de bedoeling dat u per keyword (dus per landingspagina) een advertentiegroep aanmaakt. Dit heeft als voordeel dat u uw landingspagina’s optimaal benut en een volledige range van relevante zoektermen kan toekennen aan uw advertentie en dus per landingspagina. Deze methode zal op termijn uw advertentiekosten drukken en tegelijkertijd wel zorgen voor voldoende relevante bezoekers. We doorlopen wederom de verschillende opties.

adwords 3 google adwords handleiding

Afb. 3 Formulier om een advertentiegroep aan te maken

Vul achter Naam advertentiegroep de titel van uw landingspagina in. U kunt vervolgens uw eerste advertentie invullen. Vul onder Kop een seizoensgebonden titel in, bijvoorbeeld: ‘Ga stralend op vakantie’. In beschrijvingsregel 1 en 2 vult u respectievelijk een USP (unieke sales propositie) en een CTA (call to action) in. Bijvoorbeeld: ‘Weergaloze trendy en sexy badmode’ en ‘Bestel hier met 20% korting’. Vul uw domeinnaam in achter zichtbare URL en vul de URL van de landingspagina in achter Bestemmings-URL. Vul in het veld sleutelwoorden tien tot twintig relevante keywords in. Deze keywords zijn in ons voorbeeld verschillende type badmode zoals, ‘bikini’, ‘badpak’, maar ook ‘kortingsactie’ en ‘korting badmode’, die verwijzen naar de landingspagina over de 20% korting op badmode. Gebruik ook synoniemen van een site zoals synoniemen.net. Vul per regel één mogelijke zoekopdracht van uw gebruikers in. Kies tot slot voor facturering later instellen. Uw eerste campagne is nu aangemaakt.

Een campagne verder uitbreiden

Nadat u uw eerste advertentie heeft aangemaakt, kunt u nu uw campagne verder uitbreiden. Hieronder ziet u een overzicht van de advertentiegroep (afb. 4). Door te kiezen voor +Advertentie kunt u een nieuwe advertentie aanmaken, welke gebruikt wordt voor de zoekwoorden uit de advertentiegroep. Deze zoekwoorden kunt u ook weer uitbreiden onder het tabblad zoekwoorden. Door te klikken op Zomer 2014 in het veld links, kunt u een nieuwe advertentiegroep aanmaken die verwijst naar een van uw andere landingspagina’s. U kunt daar ook het advertentiebudget opschroeven of verkleinen onder het tabblad instellingen.

adwords4 google adwords handleiding

Afb 4. Het venster om een campagne te beheren en uit te breiden

Al met al loont het om te experimenteren met meerdere advertenties en meerdere keywords per advertentiegroep. Onthoudt dat u het succes het best kunt meten, door per landingspagina een advertentiegroep aan te maken. U kunt terugvinden hoe u goede landingspagina’s maakt in de blogposts Het voordeel van meerdere landingspagina’s maken. De belangrijkste indicatoren voor het succes van uw campagne kunt u terugvinden in AdWords zelf. Die indicatoren zijn Pay per Click, CTR en de Kwaliteitsscore. Natuurlijk zijn uw website statistieken ook zeer belangrijk om uw succes te meten.

Pay per Click, CTR en Kwaliteitsscore

Er zijn drie belangrijk indicatoren die uw campagne maken of breken. Ten eerste is er de Pay per Click (PPC). Google maakt gebruik van een biedingssysteem waarbij adverteerders automatisch bieden voor een weergave op een bepaalde zoekopdracht. Degene die bereid is het hoogste bedrag te betalen voor een click op zijn advertentie, bepaalt de waarde van de PPC. De PPC wordt bepaald aan de hand van de zoekterm die de gebruiker invult en de populariteit van deze zoekterm onder adverteerders. Zo heeft de zoekterm ‘zwembroek’ een hogere PPC dan de zoekterm ‘blauwe heren zwembroek’. Door de zoektermen die uw gebruikers invoeren dus met goede combinaties te ondervangen, kunt u de PPC verlagen en uiteindelijk veel minder betalen voor uw succesvolle AdWords campagne.

Ten tweede is er de ‘Click Through Rate’, ook wel de CTR. De CTR is het ratio tussen het aantal weergaves en het aantal clicks op uw advertentie. Wordt er van de 1.000 weergaves maar 10 maal op uw advertentie geklikt, dan heeft u een CTR van 0,01. De CTR geeft dus aan hoe succesvol uw advertentietekst aansluit op uw zoektermen en visa versa.

Ten derde is er de kwaliteitsscore (QS). Deze waarde geeft inzicht in de zoekmachine optimalisatie (SEO) van uw landingspagina. Indien u meer wil weten over SEO, dan kunt u zich wenden tot de blogpost SEO voor WordPress ontrafeld. SEO in een nootdop: de zoekwoorden waar u op adverteert, dienen aan te sluiten bij de keywords van uw landingspagina. De CTR heeft echter een nog grotere invloed op uw QS. Ook de snelheid van uw website weegt mee in de kwaliteitsscore en ook of uw website geschikt is voor mobiel gebruik. Hoe hoger uw kwaliteitsscore is, hoe goedkoper of duurder uw CPC zal zijn. Het loont dus de moeite om een goede afstemming te maken tussen de volgende elementen uit deze Google AdWords handleiding:

  • De keywords en het thema van uw website
  • De landingspagina’s (SEO)
  • De zoektermen waar u op gevonden wil worden (CPC)
  • De advertentietekst (in relatie tot uw gekozen zoektermen en landingspagina’s) (CTR)
  • De algehele kwaliteit van uw website (mobiel) en uw webhosting (snelheid) (QS)

Al met al is het opzetten en beheren van een succesvolle Google AdWords campagne niet eenvoudig. Met de stappen in deze Google AdWords handleiding kunt u echter wel een vliegende start maken, op basis van geteste en beproefde methodes. Wanneer u de stappen in deze Google AdWords handleiding bovendien herhaald, zal dit u steeds gemakkelijker afgaan en ontwikkeld u een basis waarmee u de komende jaren tegen lage kosten uw online marketing doeltreffend kunt inrichten.

Profiteer van hoge kortingen met DataCT Professional hosting

Het spreekt voor zich dat u voor snelle webhosting bij DataCT aan het juiste adres bent. Onze servers zullen nooit een beperkende factor zijn in het succes van uw AdWords campagne. Omdat wij u graag helpen met het verder ontwikkelen van het succes van uw website, krijgt u bij aanschaf van een DataCT Professional Hosting pakket deze zomer €75,- advertentie tegoed voor Google AdWords. U kunt deze handleiding daarmee dus direct in de praktijk brengen. Klik hier voor de actievoorwaarden en om direct te bestellen!