Voorkom dat uw berichten als spam gezien worden

Komen uw berichten in spam folders terecht? Of komen ze zelfs helemaal niet aan? We zetten een serie tips op een rij om te voorkomen dat uw berichten als spam gezien worden.

Er zijn een aantal verschillende manieren waardoor een bericht als spam kan worden gezien:

1. De oorsprong wordt als spam herkend

Uw e-mail adressen (en/of gerelateerde ip-addressen) zijn op een zwarte lijst gekomen wegens spammen. Als er vanaf een adres spam gestuurd is en daar maatregelen tegen genomen zijn door anti-spam initiatieven, dan komen ook normale niet-spam berichten van dat adres niet altijd aan. Daarvan wordt immers (enigzins terecht) vermoed dat het ook wel spam zou zijn.

Gewoonlijk wordt er wel een bericht gestuurd als u op een zwarte lijst terecht komt, zodat u dit snel kunt oplossen als het door hacking komt bijvoorbeeld. Vaak wordt er ook uitgelegd hoe u dit kunt oplossen.

Dit is een van de redenen waarom beveiliging belangrijk is: bij herhaaldelijk op een lijst terecht te komen kunnen organisaties weigeren om u er af te halen!

2. De e-mail wordt als spam herkend

Vrijwel alle e-mail aanbieders gebruiken een vorm van spamfilters. Het bericht zelf kan onterecht als spam worden gezien door veel verschillende redenen. We zetten een aantal veel voorkomende redenen op een rijtje:

a. Schrijf woorden juist. Bijvoorbeeld grat1s, kort ing, bonu s. Ook extra spaties tussen woorden wordt veel in spam berichten gebruikt en zorgt dat het eerder als spam wordt herkend.
b. Gebruik een onderwerp. Een bericht zonder onderwerp of met een heel typische onderwerp zoal “Re:”, “I love you”, “My friend” en “Offer”. Zorg dat uw e-mail een onderwerp heeft!
c. Stel SPF records goed in. Zorg dat voor verstuurde berichten vanaf uw domeinnaam wel in de dns de juiste spf records hebben. Als u bijvoorbeeld een eigen mail server gebruikt of een andere service gebruikt, zorg dat de hostname of ip-addressen correct staan.
d. EEN REGEL IN HOOFDLETTERS IS NIET AAN TE RADEN. Dat komt nogal schreeuwerig over en wordt en snel als spam gezien 😉

Vooral een normale goede tekstopbouw lost veel op.

3. De e-mail wordt als spam herkend omdat het spam is

Deze handleiding is niet bedoelt om uw spam te maskeren als niet-spam. We vergeten het soms als het om onze eigen e-mails en/of producten gaat, maar sta even stil: zit deze persoon te wachten op deze e-mail? Gaat deze e-mail uit van een positieve relatie tussen mij en ontvanger? Of wil ik alleen maar iets komen halen?

De kans is groot als u dit leest dat u vanaf onze nieuwsbrief kwam. We doen daarin onze best om in zo min mogelijk woorden zoveel mogelijk nuttige informatie te geven.

Maar blijf altijd kritisch en kijk hoe uw mails echt toegevoegde waarde hebben.